Verdens længste vikingeskib – vi skynder os langsomt

 

We are moving slowly towards our goal.

Abstract. Although we have 4 years altogether from the starting pointin 2009, until our Viking Ship is ready for exhibition in 2013, there are several tasks to perform and we are busy. Fortunately, our plans and budget were given a very positive treatment by and full support from the Augustinusfonden last year. This enables us to focus on the conservation treatments and the design of the mobile support for the ship. A lot of work is carried out both in the conservation laboratory and in the design group. In both foras the tasks and decisions require discussions and evaluation. Some of them even require full scale trials. So – an important step is to produce a 1:1 mock up of one end of the ship support. We are exited…

 

Det er i disse dage to år siden vi fik grønt lys fra Nationalmuseets Direktion til at gå igang med vores projekt – selv om vi på det tidspunkt ikke havde nogen som helst garanti for at der ville komme de fornødne ekstra midler til. Vi havde en foreløbig projektbeskrivelse, en tidsplan og en tro på at det nok skulle lykkes.

Efter at vi fik grønt lys til at gå videre, er der mange underprojekter der er sat i søen og som løbende skal opfølges. Først skulle der udarbejdes et endeligt  budget og søges om penge. Og for et lille års tid siden fik vi den glade melding om at Augustinusfonden støttede projektet. På værkstedsniveau arbejdes nu på højtryk med imprægnering af alle skibets dele og de efterfølgende 6 processer hvor alle dele frysetørres i facon. Efter tørringen skal hvert enkelt stykke overfladerenses og limes. Ingen af disse opgaver er “bare lige” til at udføre – vi skal hele tiden være på det rene med, om vi nu har fundet den optimale fastholdelsesteknik i tørringen, den optimale afrensingsmetode, den optimale overlade, den bedste måde at håndtere og afmærke de enkelt stykker på etc. 

En del af kølen er afrenset og overfladens stabilitet og karakter vurderes.

 

Derudover ligger der en stor opgave med at designe et stativ til skibet. Der stilles mange krav til et sådant stativ. Dels skal alle originale trædele være understøttet og beskyttede, men de skal også være synlige og tilgængelige. Desuden skal stativet være håndterbart, fysisk stabilt, korrekt i hovedlinjerne – og det skal være smukt.

Der er stadig mere end to år til vores skib skal være parat til udstilling. Selv om det kan synes længe til, er der hele tiden små og store beslutninger der skal tages og opgaver der skal løses. Vi har jo både en tidsplan og et budget der skal overholdes. Så vi har travelt – men holder os for øje, at de beslutninger vi tager nu, får konsekvenser hele vejen i projektet. Det betyder for det første, at vi skal afsætte tid til nødvendige diskussioner og undersøgelser, men også at vi skal afprøve nogle af  vore ideer i praksis inden de endegyldige beslutninger tages.

Et vigtigt led i processen er derfor, at vi nu laver et udsnit af stativet til skibet – i fuld størrelse – en Mock-up. Så kan vi prøve hvordan stativet er at arbejde med, vurdere dets udtryk, dets funktion og herigennem finde ud af hvordan vi får det slutprodukt som vi alle ønsker os; verdens længste vikingeskib – med de originale dele sikkert monteret, med skibets fantastiske linjer trukket op og sat sammen på en måde der gør at skibet trygt kan sendes på rejse – fra København i 2013 – til London og derefter Berlin i 2014. Den lange rejse og udstillingen skibet skal indgå i kan følges på bloggen Vikings at Work.

Vi har travlt – men vi skynder os langsomt.

Dette indlæg blev udgivet i Vanddrukkent træ, Vragdel. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.