Verdens længste vikingeskib – vi frysetørrer og frysetørrer….

Abstract.
After vacuum freeze-drying of the keel, we are now working on the ribs and frame timbers. The condition of the 40 numbers varies in degree of fragmentation, dimension and degree of degradation. However, all of them are frozen and vacuum freeze-dried in the shape required for exhibition in the ship. The second drying process seems to proceed without problems – our next challenge will be the planks…..
 
Vi har omkring 40 bevarede stykker formtræ der også skal have et meget kontrolleret tørringsforløb. Disse stykker formtræ er først og fremmest spanter og mellemspanter der stiver skroget af på tværs. Derudover  har vi nogle rigtig fine T-formede stykker der har ligget langs med kølsvinet. Nogle stykker er relativt godt bevarede, andre er meget fragmenterede. Fælles for alle stykker er, at de skal lægges op i den facon vi ønsker de skal have når de er tørrede. For spanterne vil det sige at vi skal spænde dem op, så de ikke vrider i tørringsprocessen. Til det formål har vor smed lavet særlige stativer de kan spændes op i.
Montering af spant inden frysetørring
Montering af spant inden frysetørring

 Desuden skal alle fragmenter og små stykker sættes på plads mens træet stadig er vådt. Vi kan jo ikke lime, men bruger i stedet for kramper af rustfrit stål – så sidder alle stykker i deres helt rigtige posision når vi sidenhen kan komme til at lime.

Fiksering af fragmenter inden tørring Fiksering af fragmenter inden tørring

Den første frysetørringsproces med spanter og andre formstykker blev startet i efteråret og blev færdig i december og vi åbnede 2011 med at sætte den anden tørringsproces i gang. Næste gang er det planker der står for tur….

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.