Kalkmalerierne i Sæby Kirke

Skrevet af Lena Östlund. Foto: Nationalmuseet, Frida Hultin

Ved denne tid for et år siden var jeg sammen med mange af mine kolleger i fuld gang med at restaurere kalkmalerierne i Sæby Kirke.

Dette meget store projekt har strakt sig over et helt år (15. oktober 2018 – 15. oktober 2019) og omfattede alle kalkmalede dekorationer i kirken. Det vil sige, de tre østlige hvælvinger i kirkes skib med dekorationer udført af Sæbyværkstedet i årene 1510 – 1525, ribbedekorationer, topprosetter og vægfragment i skibets øvrige fire hvælvinger samt ornamentale dekorationer fra 1887 i sidekapellets fire hvælvinger.

Kirken og kalkmalerierne, som hører til landsdelens betydeligste, har givet navn til det kalkmalerværksted, Sæbyværkstedet, der har udført kalkmalerierne samt lignende malerier i en række af andre nordjyske kirker.

Dekorationerne i Sæby Kirke blev restaureret fordi kalkmaleriernes overflader var tilsmudsede i så svær grad, at motiverne fremstod mørke og grålige, og farvernes kraft var neddæmpede. Desuden var store dele af hvælvingens puds i 1. fag i kirkens skib og i dele af kirkens sidekapel meget salt-belastet, hvilket havde resulteret i partielt meget omfattende afskalning og pulverisering af kalk- og farvelag. I nogle områder i 1. fag i skibet stod malerierne i øst- og sydkappen næsten helt ulæselige, og på grund af det saltnedbrudte bindemiddel lå farverne i nogle områder som et løst pulver i overfladen.

Nu når malerierne er blevet renset er motivernes farver og kontrast kommet til deres ret igen. Derudover er malerierne blevet sikret, ved at den meget saltbelastede puds, primært i øst- og sydkappen i skibets 1. fag og langs nogle af de tre hvælvingernes ribber, partielt er blevet udskiftet eller fastlagt.

Den store udfordring med restaureringen af kalkmalerierne i Sæby Kirke var, at motivernes bevaringstilstand var meget forskellig, og formålet med vores restaurering blev, så vidt det var muligt, at få en harmonisk helhed i kirkerummet. Der er derfor gjort et stort arbejde for at løfte blandt andet skibets 1. fag, som var det, der var i dårligst bevaringstilstand i forhold til de øvrige hvælvinger. Vi var heldige, at vi fandt gamle fotografier fra efter fritlægningen af malerierne i 1905. På fotografierne kunne man se detaljer i motiverne, som nu var gået tabt, men som vi kunne rekonstruere, blandt andet detaljer i ansigter. I sidekapellet gik meget af dekorationen desværre tabt under rensningen, fordi farvernes pigmenter var løst bundet til overfladen. Ca. 80-90 % af dekorationen i sidekapellet er derfor blevet malet op på ny under restaureringen i 2019.

Om Anja Liss Petersen

Konservator på Natmus
Dette indlæg blev udgivet i Bevaring, Kalkmaleri og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *