Indvielse af de overdækkede runesten i Jelling

Skrevet af stenkonservator Susanne Trudsø

I et par novemberdage har man kunnet se to af Bevaringsafdelingens konservatorer kravle ind og ud af montrens lille mandehul for at give runestenen et sidste finish, inden den officielle indvielse, der skal foregå den 4. december med kulturminister Uffe Elbæks (R) deltagelse.

De to unikke runesten i Jelling er netop kommet under tag i form af to montrer. Begge sten er dermed fremover beskyttet mod det omskiftelige danske klima og frostvejr ved vintertide. Men samtidigt er runestenene også blevet beskyttet mod hærværk og graffiti. Desværre blev den store runesten jo ramt af et graffitiangreb tidligere på året, hvor der blev skrevet ordet GELWANE, på såvel runesiden som på dyresiden. Som held i uheld var det i dagene efter 12. februar ganske koldt, så den grønne maling hærdede langsomt, og en hurtig indsats kunne fjerne hovedparten af malingen svarende til ca. 97 %. Men tilbage var pletvise rester, og disse var trængt dybt ind i stenens overflade. Stenens overflade er nemlig ganske åben i sin mineralkornsstruktur, hvilket skyldes vejrets påvirkning igennem mere end tusind år og mange afvaskninger igennem århundreder for lav og mos samt afformninger. Runestenen er nemlig afformet og kopieret mindst syv gange; første gang i 1889 til brug for Verdensudstillingen i Paris.

I sommerens løb har Bevaringsafdelingens laboratorium og konservatorer forsøgt at finde frem til en velegnet metode til fjernelse af farveresterne. Et tilsvarende forsøgsmateriale med tilsvarende farverester blev fremstillet og brugt til forsøgene. Det viste sig, at metoderne enten ikke var effektive nok eller for effektive, idet de ødelagde eller fjernede mineralkorn fra overfladen. Dette var selvfølgelig ikke acceptabelt, og tanken om at camouflere farveresterne opstod. Efter flere forsøg fandt Bevaringsafdelingens konservatorer frem til en passende farvetype samt teknik, nemlig retouchering med gouche. Farverne er vandbaserede og kan let vaskes væk igen hvis nødvendigt. Fordi farverne er vandopløselige kunne arbejdet først foregå efter, at montrerne var færdigetablerede, og klimareguleringen var justeret ind, sådan at hverken regn eller kondens kunne spolere arbejdet.

Om Anja Liss Petersen

Konservator på Natmus
Dette indlæg blev udgivet i Jelling monumenter og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *