Haderslev Kasernes vægmalerier

Skrevet af Conny Hansen. Foto: Nationalmuseet, Conny Hansen og Anna K. Hansen

Den 3. marts 2020 tog konservator Anna Katrine Hansen og undertegnede til Haderslev kaserne, hvor vi de kommende tre uger skulle konservere to vægmalerier i kasernens østvendte portrum. Pengene til istandsættelse af såvel malerier som portrummets vægge og lofter er indsamlet af Haderslev kasernes venner, og indsamlingen har fået stor lokal støtte.

Malerierne var udformet som dels en mindetavle for fire soldater, der faldt den 9 april 1940, og dels som et rigsvåbenskjold. De to malerier var opført i to forskellige perioder.

Våbenskjoldet må være lavet efter 1920, idet Haderslev var tysk indtil 1920. Udformningen af våbenskjoldet viser, at det må være fra Christian den X´s regeringsperiode. I våbenskjoldet indgår også den islandske falk, da Island har hørt til det danske kongerige indtil 1944, hvor de blev selvstændige. Christian den X valgte dog at beholde falken i sit våbenskjold, og først efter hans død i 1948 blev falken fjernet fra våbenskjoldet. (Wikimedia Commens, Det danske rigsvåben- Salomonsen 1916)

Ud over dette synlige våbenskjold, har der tidligere været malede våbenskjolde i alle portens nicher. Disse våbenskjolde har været by-våbenskjolde fra de omkringliggende byer. Flere steder fandt vi rester af disse tidligere kalkmalerier under den nuværende dekoration. Grundet forfald og mangel på økonomiske midler til vedligehold blev alle byvåben overmalet ved en renovering i 1980´erne.

Via oplysninger fra en tidligere udført forundersøgelse vidste vi, at det var muligt at fastlægge de løse farvelag med en akryllim og varme. Det lykkedes os derfor at sikre stort set al løs farve, hvorefter vi rensede malerierne med en svag syre-baseholdig væske.

Det interessante under vores arbejde fra to rullestilladser i portrummet var observationen af rummets klima. Allerede efter de første dage var det tydeligt, hvorfor skaderne var opstået og deres placering. Årsagen var det mikroklima af vindturbulens, der nærmest konstant blæser ind fra den åbne port fra østsiden. Vinden samles i maleri nichens vestside, hvor det kører rundt på overfladen og forårsager udtørring. Dertil kommer sollysets påvirkning på maleriets farver, da solen, når den er fremme, lyser direkte ind på dette maleri. Her var det tydeligt, at det var den store mængde sollys, der var skyld i udblegningen af farverne.

Næste skridt er at retouchere revner, krakeleringer og misfarvninger, og vi glæder os til at komme tilbage for at færdiggøre opgaven, når Coronakrisen er overstået

Om Anja Liss Petersen

Konservator på Natmus
Dette indlæg blev udgivet i Bevaring, Bygningsdekoration og tagget , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.