Frilægning og restaurering af enestående kalkmalerier i Skibinge Kirke

Skrevet af Ida Haslund

I 2008 blev der i Skibinge Kirke, i forbindelse med en indvendig kalkning, fundet spor af kalkmalerier i Skibinge kirkens hvælv. Mureren, som var i gang med afrensning overfladerne i kirken, opdagede, at der tilsyneladende var bevaret kalkmalerier under de mange gamle lag kalk. Malerierne er blevet kalket over en gang i 1500 eller 1600-tallet og er siden blevet glemt.

I første omgang blev Nationalmuseets kirkekonsulenter og kalkmalerikonservatorer tilkaldt for at udføre en nærmere undersøgelse af maleriets tilstand, udstrækning og datering. Undersøgelsen dannede grundlag for maleriets fremtidige behandling.

Det viste sig at dreje sig om et enestående nyfund.  Ud fra undersøgelser af overfladerne kunne det konstateres, at der var malerier i hele hvælvingen i skibets 1. fag.  Mindre områder af maleriet blev frilagt for at se nærmere på udsmykningen. Maleriet var usædvanligt velbevaret og så ud til at være udført med en høj kunstnerisk kvalitet. Som noget særligt kunne de områder, der foreløbig var frilagt, vise, at maleriet kan dateres til sidste halvdel af 1500 tallet. Dette er udsædvanligt for et dansk kalkmaleri, da langt de fleste danske kalkmalerier er udført i perioden før reformationen i 1536.

I samråd med kirkens menighedsråd blev det besluttet at forsøge at fremskaffe midler til en fuld frilægning og restaurering. Dette blev muliggjort i 2010 ved en generøs bevilling fra Augustinus Fonden.

I marts 2011 er der blevet rejst stillads i kirken og Nationalmuseets kalkmalerikonservatorer arbejder nu med at med at fjerne de mange tidligere tiders overkalkningslag, så kalkmaleriet igen kommer frem i Skibinge Kirke.

Frilægningsarbejdet og restaurering af maleriet forventes afsluttet i foråret 2012.

Følg med i frilægningsarbejdet  af kalkmaleriet her på Aktuel Bevaring

8. marts 2011. Nordkappen under frilægning.

Ind til videre er mænd og heste kommet til syne i nordkappen. En af mændene holder et løftet sværd, hvilke kunne tyde på, at der foregår et drab i scenens midte. Om dette holder stik, vil de næste ugers frilægning afsløre.

 Detalje af hest  og mand. Udsnit af nordkappen. 

 Detalje af mænd i nordkappen. Manden til højre holder et løftet sværd i hånden.

Om Anja Liss Petersen

Konservator på Natmus
Dette indlæg blev udgivet i Kalkmaleri og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *