Skrevet af Mikala Bagge.
I de første måneder af 2020 har Nationalmuseets malerikonservatorer arbejdet på konserveringen af Laurits Tuxens mesterværk, der måler 458 x 666 cm. Det er malet med oliefarver på et grunderet lærred uden sammensyninger og er spændt op på en blændramme.
Slottets opmærksomme rundvisere havde bemærket, at farven var begyndt at skalle af i meget små stykker, så man kunne se maleriets lyse grundering, som små hvide prikker i maleriets farvelag.
Ved nærmere eftersyn viste det sig, at der var mange steder, hvor farvelaget havde løsnet sig fra lærredet. Farven var desuden blændet flere steder, og fernissen oven på farvelaget var blevet mat og nedbrudt. Den meget ujævne påføring af fernis var særdeles tydelig, når maleriet blev eksponeret i UV-belysning.
Filmen er lavet af Christiansborg Slots formidlere i samarbejde med Nationalmuseets fotografer.
Maleriet er ejet af Staten og forvaltes af Slots- og Kulturstyrelsen, og på baggrund af de fundne skader besluttede de i 2019 at lade maleriet konservere.
Konserveringsarbejdet er udført i rummet på Christiansborg Slot, hvor maleriet hænger, for ikke at udsætte det store lærredsmaleri for et anderledes klima under behandlingen. For at mindske bevægelser i lærredet blev det besluttet, at behandlingen skulle udføres i lodret position. Det var imidlertid nødvendigt, at komme til maleriets bagside for at fastlægge farven, hvorfor maleriet blev nedtaget fra bagvæggen, hvor det var monteret over panelerne. Det blev herefter placeret på et stativ foran væggen, således at arbejdet på forsiden kunne udføres fra 2 store rullestilladser. Konserveringsarbejdet på bagsiden kunne udføres fra stige.
Konservatorerne nåede næsten af lægge sidste hånd på værket, inden Coronakrisen gjorde sit indtog.