Skrevet af Bodil Stauning. Foto: Nationalmuseet, Niels Almer
I Brede gøres et helt særligt sæt møbler klar for at kunne kaste nyt lys over kendt kunstners virke.
Fra maj og mere end et år frem, skal møblerne på rejse til hhv. Skagens Museum, Den Hirschsprungske Samling og Waldemarsudde i Sverige. De tre museer er gået sammen om den første forskningsbaserede udstilling om multikunstneren Marie Krøyer.
Med udstillingen ønsker museerne at sætte et fokus på Maria Krøyers kunstneriske produktion mere end den fortælling om hendes to ulykkelige ægteskaber med P.S. Krøyer og Hugo Alfvén, der dominerer fortællingen om hendes liv og levned.
Møblementet har stået på magasin i Brede, og det er første gang møblerne kommer ud, siden de i 1984 blev købt af Ny Carlsbergfondet og givet som gave til Nationalmuseet. Nu skal de gøres klar til at kunne blive transporteret og udstillet. Magasinstøvet skal pustes af dem.
På bænken er noget knækket bagpå, og skal bringes i orden.
Nu er konserveringstekniker Bodil Stauning i gang med at gøre de fem møbler udstillingsklar. Hun renser, fjerner lim og limer de steder, hvor der er nødvendigt.
”Jeg skal sørge for at de skader, der er, ikke bliver værre, og at møblerne kan tåle udstilling og transport. Men det er ikke målet, at møblerne skal fremstå som nye. Puderne af skind er for eksempel for sårbare til at kunne renses,” siger Bodil Stauning.
”I møbler med kulturhistorisk værdi er sliddet også en del af historien. Et slidmærke fra Marie Krøyer har stor historisk værdi.”
Når møblerne indgår i den nye udstilling, kommer de til at fortælle historien om multikunstneren Marie Krøyer, hvis virke tager form i udveksling med et dynamisk og frugtbart kunstnerisk miljø omkring århundredskiftet, og hendes design og talent for indretning danner mode blandt flere af periodens meningsdannere.
Møblerne viser Krøyers inspiration fra den engelske arts and crafts bevægelse, der har bidraget til hendes alsidighed som multikunstner, herunder indretningsarkitekt. Møbler som disse kom til at danne inspiration for den store danske møbelguldalder og er en skarp kontrast til det samtidige møblement, som Nationalmuseet viser frem i Klunkehjemmet.